Monday 7 March 2011

Produser Minta Buat Proposal Free

Lagi-lagi ada produser drama minta buat proposal telemovie, tapi tak nak bayar. Apabila stesyen lulus baru nak bayar untuk siapkan lakonlayar.

Seperti mana posting kat blog utama aku semalam, setiap proposal itu adalah konsep sebuah cerita. Untuk melahirkan sebuah konsep cerita, penulis skrip perlu berkarya. Untuk berkarya melibatkan kos.

Apa tidaknya. Buka computer atau laptop, current letrik berjalan dan TNB charge kita. Dalam mendapat ilham perlu ada pengerasnya....setidaknya segelas kopi 'O' dan bagi yang merokok dah sah kena sedut beberapa batang rokok dulu, baru idea datang. Semua itu kena duit, bukan percuma.

Tapi sikap produser tetap bebel, macam tak faham-faham! Suruh kita buat, tapi tak reti-reti nak hulur! Dahlah proposal cerita itu ada berkait politik, ini dah sah dia dapat bajet politik. Tapi kalau dah dalam bajet politik, takkan tak ada bajet nak hulur-hulur sikit pada penulis!

Aku dah bagi message pada orang kanannya, ada upfront baru aku buat. Kalau tak ada apa-apa...jawabnya aku takkan bagi apap-apa proposal.

Wait and see lah apa tindakannya nanti.... 

No comments:

Post a Comment